Medya ve İletişim Çalışmaları Doktora Programı Mezun Vermeye Devam Ediyor

Medya ve İletişim Çalışmaları Doktora Programı Mezun Vermeye Devam Ediyor

İstanbul Ticaret Üniversitesi İletişim Bilimi ve İnternet Enstitüsü Medya ve İletişim Çalışmaları Doktora Programı öğrencisi Oya Hacer Adıgüzel, Prof. Dr. Zeliha Hepkon danışmanlığında sürdürdüğü “Türkiye’deki Suriyeli Göçmenlerin Diasporik Kimliklerinin Oluşumunda Etnik Medyanın Rolü” başlıklı doktora tezini başarıyla tamamlayarak mezun oldu.

Adıgüzel’in mezuniyet törenine, tez danışmanı Prof. Dr. Zeliha Hepkon; Jüri Üyeleri Prof. Dr. Celalettin Aktaş, Dr. Öğretim Üyesi Ayşem Biriz Karaçay, Prof. Dr. Mehmet Emin Babacan, Doç. Dr. İhsan Eken katıldı. İletişim Fakültesi Dekanı ve aynı zamanda jüri üyesi olan Prof. Dr. Celalettin Aktaş, tez danışmanı Prof. Dr. Zeliha Hepkon ve Oya Hocer Adıgüzel’i tebrik ederken, Jüride yer alan Prof. Dr. Mehmet Emin Babacan, Doç. Dr. İhsan Eken  ve Dr. Öğretim Üyesi Ayşem Biriz Karaçay’a katkılarından dolayı teşekkür etti.
Araştırma Suriye diasporası üzerindeki araştırmalara yeni bir boyut kazandırarak medya kullanım pratiklerinin göçmenlerin gündelik hayatlarında ev sahibi Türk toplumu ile ilişkilerindeki dönüştürücü ve bağ kurucu olarak etkisi ve diasporik kimliklerinin oluşum süreçlerini nasıl etkileyebileceğini ortaya çıkarması açısından önem taşıyor. Türkiye’deki birinci kuşak Suriyeli göçmenlerin etnik medya kullanımlarının, diasporik kimlik inşa süreçlerine odaklanan Adıgüzel’in araştırması, hem anket, hem de mülakatlarla doğrudan sahadan topladığı verileri bilimsel yöntemlerle analiz ediyor. 348 anket, 18 derinlemesine görüşme ve 10 saha uzmanı ile yapılan mülakatlara dayanan İstanbul merkezli çalışmada, etnik medyanın hem Türk toplumu ile hem de Suriyeli göçmenler arasındaki iletişim açısından büyük önem taşıdığını ortaya koyuyor.

Araştırma sonuçlarına göre, kültürleşme süreçleri açısından Suriyeli göçmenler asimilasyon, ayrılma va marjinalleşmeden ziyade, Türk toplumu ile bütünleşmeye daha fazla eğilimli olduklarını ortaya koydu.

Araştırmada öne çıkan bazı sonuçlar şu şekilde:

En fazla izlenen TV kanalları sırasıyla, Syria TV, El Jaazeera, Orient TV ve TRT Arapça’dır. Kadınlar erkeklere göre Türk televizyonlarını daha fazla izlemekte, erkekler ise Arapça yayın yapan diğer televizyon kanallarını kadınlardan daha çok takip etmektedir.Erkekler kadınlardan daha fazla haber izlemektedir. Haberleri erkekler Arapça yayın yapan diğer kanallardan takip ederken, kadınlar Türk televizyonlarından takip etmektedir. TV dizilerini kadınlar daha çok Türk televizyonlarından izlerken, erkekler Arapça yayın yapan diğer televizyonlarını tercih etmektedir. En fazla Suriye, daha sonra Türk radyoları dinlenmektedir. Kadınlar Türk radyolarını, erkekler Suriye radyolarını dinlemeyi daha fazla tercih etmektedirler. Haberler sırasıyla sosyal medya, dijital/internet medyası ve TV üzerinden takip edilmektedir. Erkekler iletişim, kadınlar sosyal medya amacıyla interneti daha fazla kullanmaktadır. T.C. vatandaşlığı alanlar Türk televizyonlarını daha fazla izlerken, geçici koruma statüsündekiler Suriye televizyonlarını daha fazla izlemektedir. En fazla Türk, daha sonra Suriye televizyonları izlenmektedir. 6 yıl ve daha uzun süredir Türkiye’de yaşayanların Türk televizyonlarını izleme oranları daha yüksektir. Ancak Türkiye’deki yaşama süreleri ile izledikleri televizyon türü arasında anlamlı bir ilişki bulunmamaktadır. Haber programları daha çok diğer Arapça televizyonlardan izlenmektedir. Türk televizyonları ise ikinci sırada yer almaktadır. Haber programlarını hangi televizyonda izledikleri ile Türkiye’de yaşama süreleri arasında anlamlı bir ilişki bulunamamıştır.

×